Verkkokauppa hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta

Ilman vierailijoita sivustolla ei ole asiakkaita ja ilman asiakkaita ei ole liiketoimintaa, mikä lienee kaikille selvää jo verkkokaupan pystyttämis vaiheessa. Liikenteen generoimiseen on kuitenkin monia eri ratkaisuja, kuten hakukoneoptimointi ja/tai hakusanamainonta.

hakukoneoptimointi

SEO (Search engine optimization) eli hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston hakukone sijoituksen parantamista eri hakukoneissa. Käyttäjän kirjoittaessa sanoja tai lausekkeita esimerkiksi Googlen hakukoneeseen palauttaa hakukone käyttäjälle hakutulokset, jotka vastaavat parhaiten kyseistä hakulauseketta. Verkkokaupan hakukoneoptimoinnilla pyritään pääsemään korkealle hakukone sijoituksissa hakusanoilla jota verkkokauppa myy.

Hakukoneoptimoinnilla saavutetut tulokset parantavat sivuston ei maksettuja hakutuloksia eli ns. orgaanisia hakutuloksia. Nämä hakutulokset ovat kaikille mahdollisia saavuttaa ilmaiseksi ilman mainos budjettia ja ovat samalla yleensä hakukoneiden eniten liikennettä kerääviä tuloksia. Hakukoneoptimointi vie kuitenkin aikaa ja tuloksien saavuttamiseksi pitää olla kärsivällinen. Netissä on paljon hakukoneoptimointiin liittyviä kirjoituksia ja oppaita joiden kautta asiasta voi oppia lisää. Monet digitaalisen markkinoinnin toimistot myös tarjoavat Google hakukoneoptimointi palvelua, mikä tietenkin vähentää taakkaa ja auttaa sinua keskittymään liiketoimintaasi.

hakusanamainonta

SEM (Search engine marketing) eli hakusanamainonta tarkoittaa hakukoneilta ostetulla tilalla mainostamista. Hakusanamainonta on oiva keino aloittaa sivujen liikenteen generoiminen hakukoneiden tarjoamilla mainospaikoilla. Tämä lysti ei kuitenkaan ole aivan ilmaista, mutta silti esimerkiksi Google hakukoneen mainoksilla sijoitetun pääoman tuotto hyvin kohdennetuilla mainoksilla voi olla huikea ja saada paljon maksavia asiakkaita sivustoille. Hakusanamainonta kampanjan tekeminen on melko helppoa Google Adwordin avulla, mutta yleisön ja hakusanojen kohdennus vaatii työtä, kokeilua ja aikaa ennen kuin mainokset ovat kunnolla optimoidut ja niistä saadaan kaikki irti.

Suurin ja kaikista käytetyin hakusanamainonta palvelu on Googlen tarjoama Google Adwords, joka on suunnattu Googlen hakukoneissa mainostaville. Google Adwords mainonta palveluita tarjoaa monet eri digitaalisen markkinoinnin yritykset ja siitä löytyy myös paljon materiaalia internetistä.

Verkkokaupan kannalta viisain tapa aloittaa liikenteen hankkiminen sivustoille on aloittaa hakusanamainonta samalla, kun parantaa omia sijoituksia orgaanisissa tuloksissa hakukoneoptimoinnin avulla. Näin sivusto saa aluksi eniten liikennettä mainoksien avulla, mutta hakukoneoptimoinnin ottaessa tuulta alle moninkertaistuu sivuston kuukausittainen liikenne huimasti.