Verkkokaupan maksutavat

Nykyään verkkokaupan ostotapahtumasta halutaan asiakkaalle kivuton ja suoraviivainen prosessi, ja yleensä verkko-ostokset mielummin maksetaan välittömästi tilauksen yhteydessä. Toimivasta maksujärjestelmästä on etua sekä asiakkaalle että kauppiaalle. Asiakas saa hoidettua asian saman tien mahdollisimman kitkattomasti, ja tilaus saadaan välittömästi eteen päin. Yksikään kauppias ei halua asikaan hylkäävän ostoskoria, koska maksamistapahtuma on tehty liian hankalaksi. Kauppiaalle etuna taasen on, että mutkattomalla maksuprosessilla asiakas jatkaa ostoprosessin loppuun todennäköisemmin, myynti tapahtuu välittömästi, eikä maksun saapumisen seurantaan tarvitse tuhlata resursseja. Näin kauppiaalta jää yksi vaihe pois myyntitapahtuman seurannasta. Helppokäyttöiset ja monipuoliset verkkomaksupainikkeet on nykyään lähes ehdoton edellytys toimivalle verkkokaupalle, jotta ostotapahtumasta saadaan sujuva ja asiakasystävällinen.

Verkkokaupan joustavat maksutavat
Verkkokaupan toimivat maksutavat helpottaa kaupankäyntiä

Suomessa verkkomaksupalveluille on neljä tunnettua toimijaa, joilla kaikilla on saatavilla toimivat ja monipuoliset maksujärjestelmät useimmille verkkokaupoille. Verkkokaupan perustaminen maksutavat kannattaa valita omaan palveluun sopivin vaihtoehto, jokaiselle sellainen varmasti löytyy. Palveluissa ja hinnoittelussa on eroja, joten on hyvä tutustua kunkin palveluntarjoajan tarjontaan ennen lopullisen päätöksen tekemistä. Esimerkiksi Klarnalta löytyy demokauppa, jossa verkkomaksujärjestelmään pääsee tutustumaan.

Valitun maksuvälittäjän järjestelmä täytyy myös kytkeä verkkokaupan ohjelmistoon. Tämän sopivuus kannattaa ottaa huomioon palvelua ja verkkokauppa-alustaa valitessa. Esimerkiksi otettakoon WordPress verkkokauppa-alusta WooCommerce, joka on yksi yleisimmin käytetyistä verkkokaupparatkaisuista. Kaikilta neljältä kotimaiselta verkkomaksujen välittäjältä löytyy WooCommercelle valmis maksumoduli, jonka avulla verkkomaksupainikkeet saadaan integroitua kauppaan helposti.

Rippuen verkkokaupan luonteesta, jokaiselle nettikaupalle löytyy sopiva maksujärjestelmä. Varsinkin pienimuotoisten ja jokapäiväisten ostosten yhteydessä verkkomaksun suoraviivaisuus ja selkeys ovat avainasemassa. Eihän kukaan halua säätää maksujärjestelmän kanssa, varsinkaan jos ostotapahtumia on usein ja pienistä asioista. Aina ei halvin ole paras, vaan täytyy ymmärtää millaisen arvon verkkomaksamisen helppous tuo juuri kyseisen kaupan asiakkaalle. Jos kauppatapahtumia on erittäin vähän, voi verkkokauppaa yrittää pelkällä pankkisiirtotoiminnolla, joka on kuluvapaa prosessi, mutta ei sovi läheskään kaikkeen kaupankäyntiin.

Verkkomaksujärjestelmän voi nähdä yksipuolisesti kuluna, mutta helpottaen asiakkaan elämää se tuo myös asiakkaita ja ostotapahtumia paremmalla menestyksellä, joten sen tärkeyttä ei kannata vähätellä.