Responsiivisten kotisivujen tärkeys yritykselle

Surffaamme netissä milloin vain ja missä vain. Jos ei kotoa tai työpaikalta tietokoneella tai kannettavalla, niin sitten mobiililaitteilla, eli tableteilla tai älypuhelimilla. Tämä on tuonut uuden ulottuvuuden kotisivujen tekniseen toteutukseen, joka on responsiivisuus. Responsiivisuus tarkoittaa mobiiliystävällistä toteutusta, jonka ansiosta verkkosivut skaalautuvat sulavasti jokaisen laitteen näytön koosta riippumatta. Kokeile tätä hyvää testityökalua responsiivisuuden tarkastamiseen.

Responsiivisuuden voidaan sanoa olevan kotisivujen tärkein ominaisuus, joka ei ollut vielä muutama vuosi sitten itsestäänselvyys. Elämme parhaillaan murrosaikaa, jolloin osa sivuista on vielä vanhat ja mobiililaitteille sopimattomat, mutta nykyään toteutettavat verkkosivut ovat käytännössä aina mobiililaitteille soveltuvia. Responsiivisuus on tekninen ja täysin automaattinen ominaisuus, jonka käyttäjä näkee ainoastaan kotisivujen toimivuutena tai toimimattomuutena mobiililaitteilla. Jos sivuja tarvitsee zoomailla jatkuvasti, niin responsiivisuus ei ole kunnossa.

Responsiiviset kotisivut kaikille laitteille
Responsiiviset kotisivut toimivat hyvin myös mobiililaitteilla

Kotisivut yritykselle ovat nykyään erittäin tärkeässä osassa, ja toimimattomat kotisivut ovat pahin vierailijan, eli asiakkaan, karkoittaja. Responsiiviset kotisivut ovat nykyään ehdottomat, jos ei halua leikkiä yrityksensä menestyksellä. Usein kotisivuille mobiililaitteella saapunut asiakas poistuukin muutamassa sekunnissa, jos sivut eivät toimi oikein, ja siirtyy tietysti kilpailijan sivustolle. Tämä on tärkeää, sillä nykyään jo noin puolet (jos ei ylikin) verkkosurffailuista tehdään mobiililaitteilla. Näin ollen asia kannattaa ottaa vakavasti, sillä vanhojen ja toimimattomien sivustojen hyödyt laskevat suuresti, sekä antavat yrityksestä huonon kuvan.

Kotisivut eivät siis ole enää staattiset, ja kaikille sivustolla vieraileville saman näköinen toteutus, mutta tärkeintä olisi tehdä sivustosta tasapuolinen esitys kaiken kokoisille näytöille riippumatta mikä on näytön resoluutio. Tietysti pienten näyttöjen kohdalla asioissa täytyy usein joustaa, erityisesti ulkonäöllisissä asioissa. Mobiililaitteelle onkin tärkeämpää että sivut latautuvat nopeasti, koska mobiiliyhteys ei ole aina yhtä tehokas joka paikassa. Lisäksi sivuston käytettävyys, sisällön sopivuus näytölle, sekä sisällön selkeys on ensiarvoisessa asemassa mobiilisurffauksessa. Tärkeää on myös painottaa elementtejä, jotka ovat mobiilivierailijalle tärkeitä, kuten esimerkiksi valikon toimivuus sekä yrityksen yhteystiedot.

Mobiiliystävällisten kotisivujen aikakausi on ehdottomasti täällä, eikä yhdenkään yrityksen kannata jäädä vanhojen verkkosivujen kanssa paitsioon. On myös huomioitavaa, että myös hakukoneet arvostavat nettisivuja, jotka ovat mobiiliystävällisiä, eivätkä halua näyttää hakutuloksia mobiililaitteella, jos sivusto ei toimi kyseisellä härvelillä oikein. Responsiiviset verkkosivut ovat elintärkeät yrityksen julkisivun kunnossa pitämiselle, ja nyt on viimeinen hetki laittaa yrityksen kotisivut nykyaikaan.